Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Підручник Природознавство 5 клас - Т.В. Коршевнюк - Генеза 2018 рік

РОЗДIЛ 2 ВСЕСВІТ

§ 18. СОНЯЧНА СИСТЕМА

Сонячна система — планетна система, утворена центральною зорею Сонцем і всіма небесними тілами, що обертаються навколо нього. Завдяки величезній силі тяжіння воно утримує біля себе планети та малі небесні тіла і не дає їм відлетіти в космічний простір. Ось чому Сонце - центр Сонячної системи.

• Природне джерело світла й тепла на нашій планеті

Сонце - одна з мільярдів зір нашої Галактики. Його діаметр становить 1 392 000 км. Порівняно із Землею це у 109 разів більше. І хоча Сонце є найближчою до Землі зорею, відстань між ними дорівнює 150 мільйонів кілометрів. Тому на небі воно і має вигляд невеликого диска. Промінь світла від Сонця досягає Землі за 8 хв. А від наступної найближчої до Землі після Сонця зорі світло долає космічний простір за 4,3 року.

Як і всі зорі, Сонце - це розжарена куля (мал. 66). На поверхні Сонця температура становить близько 6000 градусів, а з наближенням до центра вона зростає і сягає понад 15 мільйонів градусів!

• Відомості про планети Сонячної системи

З давніх часів люди знали про існування планет. Відрізнялись вони від «нерухомих» зір тим, що «блукають» по небу. Помітивши планети, давні люди назвали їх іменами тих богів, яким вони тоді поклонялися. Ці назви збереглися до наших днів. Так, Меркурій - це бог торгівлі, Венера - богиня краси, а Марс - бог війни.

Мал. 66. Фото поверхні Сонця

У Сонячній системі налічують вісім планет, які дослідники поділили на дві групи - планети земної групи і планети-гіганти. До планет земної групи належать Меркурій, Венера, Земля, Марс, а до планет-гігантів - Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. Розглянь малюнок 67 і зроби висновок про розміри планет, що входять до обох груп.

Найбільшою за розмірами планетою Сонячної системи є Юпітер, а найменшою - Меркурій. Земля - п’ята за розмірами планета Сонячної системи.

Донедавна (до серпня 2006 року) вчені вважали, що в Сонячній системі дев’ять планет. Дев’ята планета - Плутон, відкритий 1930 року. З розвитком науки і техніки у вчених з’явилася можливість краще дослідити це мале небесне тіло. І з’ясувалося, що за Плутоном рухається багато небесних тіл, схожих на нього за розмірами. Загалом їх нині налічується понад 100 тисяч.

• Що таке рік

Повний оберт навколо Сонця наша планета Земля робить за 365,25 доби. Цей час називають роком.

Мал. 67. Розміри планет Сонячної системи і їхні відстані від Сонця

Ти вже знаєш, що календар, яким ми користуємося, налічує 365 діб. А кожні чотири роки настає високосний рік з 29 лютого, тривалість року збільшується на одну добу і становить 366 діб. Поява високосного року пояснюється тим, що земний рік - число не ціле.

Що далі від Сонця перебуває планета, то довше на ній триває рік. Так, на Меркурії, що знаходиться до Сонця найближче, тривалість року становить лише 88 земних діб. На Сатурні рік триває 29,5 земного року. А на Нептуні, найбільш віддаленій від Сонця планеті, тривалість року становить аж 164,8 земного року!

Підсумки

ü Сонячна система - планетна система, утворена центральною зорею Сонцем і всіма небесними тілами, що обертаються навколо нього.

ü Сонце - найближча до Землі зоря, яка забезпечує її світлом і теплом.

ü У Сонячній системі виявлено 8 планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Нептун та Уран. їх поділяють на дві групи - планети земної групи і планети-гіганти.

ü Рік - це час, протягом якого планета здійснює повний оберт навколо Сонця.

Сторінка ерудита

Чому планети Сонячної системи, обертаючись навколо Сонця, не відлітають у космічний простір? На це запитання дав відповідь усесвітньовідомий учений Ісаак Ньютон. Приблизно 300 років тому він відкрив закон всесвітнього тяжіння. Згідно із цим законом, усі тіла притягуються між собою. Силу їхнього притягання він назвав тяжінням. Ньютон довів, що сила притягання між тілами залежить від їхньої маси та відстані між ними. Таким чином стало зрозуміло, що всі планети Сонячної системи перебувають на своїх орбітах завдяки величезній силі сонячного тяжіння. Місяць також утримується на своїй орбіті силою земного тяжіння.

Знання закону дало змогу конструкторам створити і вивести на орбіту Землі штучні супутники, космічні кораблі, орбітальні станції.

Сторінка природодослідника

Продовж свої спостереження за небом. Увечері, перед заходом Сонця, розшукай на небі Венеру. Запам’ятай її розташування відносно нерухомих тіл на Землі. Віднови спостереження за Венерою через годину після заходу Сонця. Зверни увагу на яскравість цієї планети.

Запитання і завдання

1. До яких небесних тіл належить Сонце? Порівняй Сонце з іншими зорями за розмірами і температурою.

2. Опиши будову Сонячної системи?

3. На які групи поділяють планети Сонячної системи? Назви планети кожної із цих груп.

4. Що таке рік на планеті?

5. Що зумовило появу високосного року в нашому календарі?

загрузка...

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.