Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Підручник Природознавство 5 клас - Т.В. Коршевнюк - Генеза 2018 рік

РОЗДIЛ 2 ВСЕСВІТ

§ 19. ЗОРЯНІ СИСТЕМИ - ГАЛАКТИКИ

Тисячі яскравих і ледь помітних зір, що їх бачимо на небі неозброєним оком, мільйони і мільярди слабкіших, доступних для спостережень лише в потужні телескопи, об’єднуються у велетенські зоряні системи — галактики.

• Наша Галактика

На небі існують мільярди галактик, серед яких є і наша Галактика, яку називають Молочний Шлях. На нічному небі ми бачимо її найяскравішу частину як сріблясту смугу (мал. 68). Наша Галактика - це величезна зоряна система, у якій обертаються навколо центра 400 млрд зір.

Галактику часто зображують як зоряну систему у вигляді велетенського млинця, у якому зорі рухаються в одній площині. Насправді Галактика має сферичну форму з діаметром майже 300 000 світлових років, але більшість яскравих зір розміщується приблизно в одній площині, тому їх видно на небі як туманну світлу смугу. Зверніть увагу, що всі яскраві зорі (сузір’я Оріон, Лебідь, Ліра, Орел) розташовуються у смузі Молочного Шляху.

Мал. 68. Найяскравіша частина нашої Галактики

Мал. 69. Типи галактик

Мал. 70. Едвін Габбл

Молочний Шлях - цю основну частину зір Галактики - найкраще видно восени. Цієї пори року ввечері він перетинає небосхил у напрямку з південного заходу на північний схід. У такому самому напрямку на території Запорізької й Херсонської областей тече Дніпро. Тож для чумаків, які протягом століть їздили в Крим по сіль і поверталися назад наприкінці літа, Молочний Шлях у нижній частині Дніпра слугував дороговказом. Тому й сама ця яскрава смуга зір дістала назву Чумацький Шлях.

• Типи галактик

Світ галактик надзвичайно різноманітний. У 1925 р. американський учений Едвін Габбл (мал. 70) класифікував їх за зовнішнім виглядом. Він розподілив галактики на три типи: еліптичні, спіральні та неправильні (мал. 69).

Еліптичні галактики мають вигляд кругів чи еліпсів, яскравість яких плавно зменшується від центра до краю. Спіральні галактики складаються із центра і кількох спіральних рукавів або гілок. До неправильних галактик належать ті, що не мають чітко вираженого центра й симетричної побудови.

Найяскравішою у Північній півкулі неба галактикою Туманність Андромеди (мал. 71). Це спіральна галактика, яку можна спостерігати неозброєним оком. У Південній півкулі спостерігають дві неправильні галактики - Велику Магелланову Хмару (мал. 72) і Малу Магелланову Хмару.

• Що таке туманності

Між зорями знаходяться розріджений газ, пил, магнітні поля і світлові промені від зір. Такі сукупності газів і пилу отримали назву туманності. Гази, з яких складаються туманності, - це водень, гелій, азот, кисень та ін.

Розрізняють кілька видів туманностей (мал. 73). Темною називають туманність, у хмарах газів і пилу якої немає зір.

Якщо до складу туманності входять зорі, то вона світиться. Відомо понад 150 світлих туманностей, які відбивають світло близьких яскравих зір. Темних туманностей в Галактиці може бути в тисячі разів більше.

Мал. 71. Галактика Туманність Андромеди

Мал. 72. Галактика Велика Магелланова Хмара

Мал. 73. Різні види туманностей

Розрізняють туманності й за їхніми обрисами, що можна спостерігати в телескоп. Якщо вона маленька і має правильну форму, то її називають планетарною. На сьогодні відкрито й досліджується понад 1000 таких туманностей. Більшість з них має вигляд слабких, ледве помітних дисків зеленуватого відтінку. Жодну із цих туманностей не можна побачити в бінокль.

Підсумки

ü Тисячі яскравих і ледь помітних зір, мільйони і мільярди слабкіших об’єднуються у велетенську зоряну систему - Галактику.

ü Найяскравішу частину нашої Галактики називають Молочний (Чумацький) Шлях.

ü Розрізняють три типи галактик: еліптичні, спіральні та неправильні.

ü Об’єднання газів і пилу отримали назву туманності.

Сторінка ерудита

Існують різноманітні способи позначень туманностей. Найпоширеніший спосіб - присвоєння назви, яка вказує на сузір’я, у якому туманність знаходиться. Яскравим прикладом може слугувати туманність Оріона, яка й знаходиться в сузір’ї Оріона. Інший спосіб позначення полягає в тому, що об’єктам присвоюється назва, що описує їхній зовнішній вигляд. Наприклад, туманність Орла в сузір’ї Змії називається так тому, що нагадує великого птаха в польоті.

Туманності можуть також позначатись літерою М на честь французького вченого Шарля Мессьє, який жив у XVIII ст. і вивчав комети. Він часто плутав туманності з кометами. Тому в 1781 році Мессьє склав перелік найпоказовіших туманностей і зоряних скупчень, указавши їхнє місцезнаходження в небі, щоб він сам та інші астрономи більше не плутали комети з іншими об’єктами. Туманність Орла в його списку була 16-ю, тому отримала позначення М16.

Запитання і завдання

1. До складу якої галактики належить Сонячна система?

2. Які небесні тіла входять до складу галактики?

3. Назви види туманностей. Чим вони відрізняються між собою?

4*. Що потрібно знати, щоб розрізняти типи галактик.

загрузка...

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.