Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Підручник Природознавство 5 клас - Т.В. Коршевнюк - Генеза 2018 рік

РОЗДІЛ 1 ТІЛА. РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС

§ 7. РІЗНОМАНІТНІСТЬ РЕЧОВИН. ПОНЯТТЯ ПРО ПРОСТІ ТА СКЛАДНІ, НЕОРГАНІЧНІ ТА ОРГАНІЧНІ РЕЧОВИНИ

Речовин існує дуже багато. Якщо хімічних елементів понад сто, то речовин - понад 20 мільйонів! Щоб полегшити вивчення й використання речовин, їх поділяють на групи (класифікують).

• Які речовини відносять до простих

Речовини поділяють на прості та складні. Розглянемо приклади таких речовин: графіт, залізо, кисень. Графіт утворений атомами Карбону. З цієї речовини виготовляють графітові стрижні простих олівців. Для виготовлення залізних цвяхів використовують речовину залізо. Вона утворена з атомів Феруму. Кисень ми не бачимо, але його нестачу відчуваємо відразу. Ця речовина складається з молекул кисню, утворених атомами Оксигену.

Кожна з розглянутих речовин утворена атомами одного виду. Графіт утворюють атоми Карбону, залізо - атоми Феруму, кисень - атоми Оксигену. Такі речовини називають простими.

Молекули деяких простих речовин складаються з кількох атомів. Наприклад, молекула водню складається з двох атомів Гідрогену, молекула кисню - з двох атомів Оксигену. Та незважаючи на це, вони залишаються простими речовинами, бо їхні молекули утворені з атомів одного виду.

• Складні речовини

Речовини, утворені з атомів двох і більше видів, називають складними. Наприклад, кожна молекула води містить два атоми Гідрогену та один атом Оксигену (мал. 21).

Іншим прикладом складних речовин є вуглекислий газ. Його видихають усі живі організми, а рослинам він потрібен для живлення. Молекулу вуглекислого газу утворено одним атомом Карбону і двома атомами Оксигену (мал. 23).

• Чому складних речовин більше, ніж простих

Учені довели, що атоми різних хімічних елементів здатні сполучатися один з одним у різній кількості та послідовності. Подібно до того, як у мові сполученням букв утворюється розмаїття слів, сполученням різних атомів та в різній кількості утворилося понад 20 мільйонів речовин. Отож складних речовин існує значно більше, ніж простих.

Розгляньмо малюнок 24 (а), і побачимо, що молекула води складається з двох атомів Гідрогену та одного атома Оксигену. З таких самих атомів складається і речовина гідроген пероксид, проте вона має зовсім інші властивості, ніж вода. Наприклад, гідроген пероксид має вищу на 50 °С температуру кипіння, знезаражувальні властивості. Жодна аптечка не обходиться без нього, адже розчином цієї речовини з назвою «перекис водню» обробляють ранки, щоб вони швидше гоїлися. Такі відмінні від води властивості перекису водню зумовлені відмінностями у складі молекул. Адже молекула цієї речовини складається з двох атомів Гідрогену і двох атомів Оксигену (мал. 24, б).

• Органічні й неорганічні речовини

Речовини поділяють також на органічні й неорганічні.

До складу всіх органічних речовин входять атоми Карбону й зазвичай Гідрогену. Так, з них утворені природний газ, речовини, що входять до складу нафти. Багато органічних речовин містять ще й атоми Оксигену. Це жири, крохмаль, цукор, оцет та інші (мал. 25).

Мал. 23. Умовне зображення атомів Карбону (С) й Оксигену (О) і молекули вуглекислого газу

Мал. 24. Моделі молекул води (а) і молекули гідроген пероксиду (б)

Звідки ж така назва - органічні речовини? Усе дуже просто. Перші з них учені виявили в організмах - тілах живої природи.

Речовини, до складу яких не входять атоми Карбону, належать до неорганічних, як-от: вода, кисень, залізо. Хоча деякі речовини, які містять атоми Карбону, відносять теж до неорганічних. Прикладами є вуглекислий газ, питна сода та ще кілька речовин.

На малюнку 26 ти бачиш приклади виробів з неорганічних речовин. Усі тіла природи, за винятком гірських порід, повітря і води, містять органічні речовини. Крохмаль, сахароза, олія, білок є прикладами органічних речовин.

Багато органічних речовин людина створила сама, наприклад пластмаси, гуму, поліетилен. Вони широко використовуються в машино- та літакобудуванні, під час спорудження будівель і мостів, а також у побуті (мал. 27).

Підсумки

Речовини поділяють на прості і складні. Прості речовини утворюються з атомів одного виду. Складні речовини утворюються з атомів різних хімічних видів.

Мал. 25. Органічні речовини входять до складу продуктів харчування

Мал. 26. Продукти харчування (а) та предмети побуту (б) містять неорганічні речовини

Однією з класифікацій речовин є поділ їх на органічні та неорганічні. Органічні речовини обов’язково містять атоми Карбону.

Сторінка природодослідника

Дослідження вмісту крохмалю в продуктах харчування

Тобі знадобляться: розчин йоду спиртовий (є в домашній аптечці), піпетка, шматочки сирого яблука, вареної картоплини, сирої картоплини, окраєць хліба, одна фігурка макаронних виробів.

На кожний досліджуваний продукт харчування за допомогою піпетки нанеси 1 краплину розчину йоду. Ті продукти, які містять крохмаль, забарвляться у фіолетовий або синій колір. Що насиченіший фіолетовий колір, то більше крохмалю міститься у продукті.

Запиши результати свого дослідження. Зроби висновок про те:

- в яких продуктах харчування міститься крохмаль;

- які методи вивчення природи використано під час роботи.

Мал. 27. Тіла з органічних речовин, які створила людина

Сторінка ерудита

Без атомів Карбону не існує жодної органічної речовини. Так, атоми Карбону разом з атомами Гідрогену й Оксигену входять до складу органічної речовини цукру, або сахарози. Причому 1 молекула сахарози складається з 45 атомів. Серед них 12 атомів Карбону, 22 атоми Гідрогену та 11 атомів Оксигену. У тому, що в складі цукру містяться атоми Карбону, переконує пригорання цукрового сиропу. Картопля чи м’ясо, пригораючи, також обвуглюються, набуваючи чорного кольору. Це є доказом наявності Карбону в складі органічних речовин продуктів харчування.

Запитання і завдання

1. Які речовини називають простими? Наведи приклади.

2. Які речовини називають складними? Наведи приклади.

3. Поясни, чому складних речовин більше, ніж простих.

4. Наведи приклади органічних і неорганічних речовин. Чим відрізняються ці речовини?

5*. Підготуй усне повідомлення про якусь речовину, її властивості та застосування.

загрузка...

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.