УКРАЇНСЬКА МОВА. ПІДГОТОВКА ДО ЗНО
СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ
Тестові завдання для самоконтролю
1. Укажіть, яке зі сполучень слів не є словосполученням:
а) приготуватися до зустрічі;
б) хмарний день;
в) розпускаються бруньки;
г) швидка течія.
2. Укажіть словосполучення, в якому головне й залежне слова пов’язані неповним узгодженням:
а) українське кіно;
б) червоне пальто;
в) гірко плакати;
г) плести вінок.
3. Оберіть правильний варіант формулювання правила:
а) кома ставиться між однорідними членами речення перед одиничними розділовими сполучниками;
б) кома ставиться при однорідних членах речення перед першим повторюваним сполучником, якщо з нього починається перелік;
в) кома ставиться між однорідними членами речення, з’єднаними інтонаційно;
г) кома не ставиться між однорідними членами речення, з’єднаними інтонаційно.
4. Укажіть, у якому реченні всі розділові знаки поставлено правильно:
а) Тільки громадська думка може осягнути все вчасно; подавати знак тривоги,
вчасно, порушити якісь важливі питання, словом, бути найвищим регулювальником складного, суспільного організму (Є. Сверстюк).
б) Дві великі творчі сили в житті кожного народу: народність і територія —стрінулися саме на порозі історичного життя нашого народу, й утворили першу підставу дальшого розвою його (М. Грушевський).
в) Скрізь на вершечку стрілецької гори, на пагорбах і видолинках панувала тиша (І. Нечуй-Левицький).
г) І палаюче сяйво зорини, і задумливий цвіт материнки, і вогонь лугової калини: всі в мені ви, як є... (Д. Луценко).
5. Позначте, у яких випадках відокремлюються означення:
а) якщо вони виражені прикметниковим або дієприкметниковим зворотом і стоять після означуваного слова;
б) якщо вони виражені прикметниковим або дієприкметниковим зворотом, що стоїть перед означуваним словом і немає обставинного значення;
в) у будь-якій позиції;
г) якщо вони виражені дієприслівниковим зворотом.
6. укажіть речення, в якому є іменний складений присудок:
а) Вдивляюсь я в травневу синю ніч, в якій світи ведуть свої дороги, і вірю я, що вічності хоч трохи несу в собі [Р.Т. Рільке).
б) Тепер ще квітка дійсності надією цвіте, не кидає ще тіні дерево зневіри (Б.-І. Антпонич).
в) Ліс ліворуч, мов зелений заєць, задивився на мою ходу (М. Йогансен).
г) Я — квітка осіння... Дощі мене мочать, рве вітер мої пелюстки... (В. Сосюра).
7. Укажіть, у якому рядку всі слова є вставними й виражають упевненість:
а) без сумніву, на щастя, на жаль, вочевидь, сподіваюсь;
б) безсумнівно, справді, безумовно, безперечно, зрозуміло;
в) ясна річ, без сумніву, як навмисне, нічого гріха таїти, по-моєму;
г) по-перше, як на гріх, здається, дозвольте, нарешті.
8. Позначте, у яких випадках між частинами складносурядного речення не ставиться кома:
а) якщо частини складносурядного речення мають спільний другорядний член або спільне вставне слово;
б) між частинами складносурядного речення кома не ставиться;
в) якщо вони з’єднані єднальним сполучником;
г) якщо вони з’єднані розділовим сполучником.
9. Укажіть, у якому реченні допущено помилку в постановці розділових знаків:
а) Мені в далекому Парижі приснилась рідна сторона — серед любисткової тиші дрімає хмара чепурна (Д. Луценко).
б) Українському письменникові доводилося тягнути два плуги: треба було писати художній твір і творити для мови (В. Сухомлинський).
в) Обернувся я до хати —Нема в мене хати (Т. Шевченко).
г) Адже із думки і слова почалося становлення людини; мисль, втілена в слово, підняла нас над природою, над усіма речами й явищами, над епохами й століттями (В. Сухомлинський).
10. Укажіть, у яких випадках у безсполучниковому складному реченні ставиться двокрапка:
а) якщо зміст частин речення зіставляється або протиставляється;
б) якщо друга частина вказує на швидку зміну подій у першій;
в) якщо друга частина пояснює, розкриває, конкретизує зміст першої;
г) якщо друга частина виражає наслідок чи висновок того, про що йдеться в першій частині.
11. Позначте, які розділові знаки ставляться, якщо пряма мова стоїть перед словами автора:
а) після слів автора ставиться двокрапка, а пряма мова береться в лапки;
б) пряма мова береться в лапки, після неї ставиться кома й тире; слова автора пишуться з малої літери;
в) пряма мова береться в лапки, слова автора пишуться з великої літери;
г) пряма мова береться в лапки, після неї ставиться тире; слова автора пишуться з малої літери.
12. Укажіть речення, в якому є обставина мети:
а) Мов карб старий — цей місяць-білозір,
Мов сни старі — ці хмари білопінні
(М. Бажан).
б) Тут вони іноді збираються чималим гуртом чи жаб половити, чи просто так походити серед лепехи й рогози (Є. Гуцало).
в) Хай розкаже, що вчуває, пробиваючись, трава (О. Олесь).
г) Лягав мені до ніг покірним барсом ліс, ховаючи в собі проваль жахкі глибини (В. Олійник).
13. Укажіть, яке з поданих речень є неозначено-особовим.
а) За одного письменного двох неписьменних дають (Народна творчість).
б) У гості збирайся, а вдома пообідати не забудь (Народна творчість).
в) Виходжу в ніч. Іду назустріч долі (Ліна Костенко).
г) Запахло м’ятою, війнуло чебрецем і крильцями мелодій закрутило над озера замисленим лицем (М. Бажан).