УКРАЇНСЬКА МОВА. ПІДГОТОВКА ДО ЗНО
ЛЕКСИКОЛОГІЯ
Тексти для диктантів
Розваги
Після урочистої відправи, коли люди розійшлися з церкви, а стомлений дзвонар і собі побрів додому, дзвіницею заволоділи сільські хлопчаки. Коли їм ще натішитись, як не на Різдво чи Новий рік.
Здавна так заведено, що в дні свят цілими днями не вгавають церковні дзвони. Один поперед одного показують своє вміння невгамовні хлоп’ята, б’ючи калаталами маленькі тонкоголосі, середні й важкі, басовиті дзвони. Такий концерт на дзвіниці здіймуть, що все село гуде. Часом закатають невлад, здебільшого малюки, які вперше взялися за вірьовки. Але нічого! Нехай вчаться, нехай розважаються, на те й свято.
Багато дітвори зібралося на річці. Деякі гасали на ковзанах, а чимало обліпили крутилку, неначе рій коло вулика, і галасували, верещали на. всі лади. Крутилка — це на кілку, вбитому в кригу, який сягав аж до дна річки, настромлене звичайне колесо від воза, до нього прикручений довжелезний дрюк, на кінці якого прив’язані одні, а то й двоє санчат. У колесо між спиці вставлені два-три кілки, на які налягають хлоп’ята, обертаючи навколо кілка колесо. І описує, мов циркуль, величезний дрюк з санчатами на блискучому льоду круги. Іноді так розкрутять, що в тих, хто сидить на санчатах, аж в очах миготить і в душі холоне.
Накрутившись досхочу на крижаній каруселі, Тимко з Васильком подалися на ковзанку, на якій з розгону падала, переверталась на льоду ошаліла від радості малеча.
(214 сл.) І.Цюпа
На степу багато росте їстівного зела, треба лише знати, яке з нього можна їсти, щоб, бува, блекоти не вхопити чи жаб’ячого маку, арізнітамбрандушки, або козельці, або молочайник (не той, що на толоці росте), або пасльон та дикий мак — це вже неабиякі ласощі, степові гостинці. І степом можна йти безвісти, і лягати на землю, прикласти вухо до землі — то тільки вмій прислухатися — шумить і гомонить, а коли лягти горілиць і вдивитися в глибоке небо, де плинуть хмари на синьому повітрі, тоді здається, що сам летиш у небі, одірвавшись од землі, розсуваєш руками хмари, ростеш над синім повітрям і, вернувшись на землю, бачиш — скільки живих друзів у тебе в степу.
І жайворонок, що загубився в небі, співаючи жайворонисі, і орел, що повис на вітрі, ледве ворушачи кінчиками крил, виглядає здобич, чорногуз бродить по траві, як землемір, ящірка перебігла обніжок — зелена, мов цибулиння, бджоли гудуть за медом, ховрашок свистить, цвіркунці одно — пиляють у свої скипки, наче сільський швець на весіллі.
І хочеться знати, куди падає сонце, кортить дійти рівним степом до краю землі й заглянути в прірву, де вже чимало назбиралося погаслих сонць, і як вони лежать на дні провалля — як решета, як сковороди чи як жовті п’ятаки?
Малий чабанець (що може навчитись на чабанчука й вийти на чабаненка і, нарешті, заступити бать-ка-чабана) повертається смерком додому.
(216 сл.) Ю. Яновський
Тестові завдання для самоконтролю
1. Оберіть правильний варіант відповіді.
Лексика вивчає:
а) будову слова;
б) словниковий склад мови;
в) звуки мови;
г) будову речення.
2. У якому рядку всі слова мають переносні значення:
а) блимати, золотий, боліти, краб, клапоть;
б) блискучий, богема, бокал, голосний, коса;
в) бобровий, валіза, голуб, коштувати;
г) болото, долар, допис, зустріч, кошовий?
3. Оберіть рядок, у якому всі слова мають тільки одне значення:
а) кошти, свіжий, наліво, двір, підганяти;
б) голограма, доля, кохання, оцет, одноду мець;
в) наливати, намет, пісок, п’ята, танго;
г) обдирати, двір, просо, секрет, танцювати.
4. Доберіть лексичне значення до слова громадський :
а) який виникає, відбувається в суспільстві або стосується суспільства;
б) властивий свідомому громадянинові, спрямований на користь суспільства;
в) який є власністю окремої особи;
г) склад людей, які працюють або слугують у якій-небудь установі, на підприємстві.
5. Оберіть словосполучення, в якому прикметник вжито у прямому значенні:
а) м’який голос;
б) м’який шампунь;
в) м’яка перина;
г) м’яке очищення.
6. Які з наведених синонімів є абсолютними:
а) говорити, базікати;
б) їхати, мчати;
в) листоноша, поштар;
г) гордість, пиха?
7. Визначте, яке слово є стрижневим у наведеному синонімічному ряді.
Сновигати, блукати, ходити, човгати, походжати, бродити.
а) походжати;
б) ходити;
в) сновигати;
г) блукати.
8. Оберіть рядок, у якому подано антоніми, значення яких вичерпують поняття, протилежні вияви якого вони позначають:
а) любов — ненависть;
б) перший — останній;
в) зима — літо;
г) життя — смерть.
9. Оберіть правильний варіант відповіді.
Омофони — це:
а) слова, які співпадають в одній або декількох формах;
б) слова, які пишуться однаково, але звучать нарізно, завдяки наголосу;
в) слова, які вимовляються однаково, але відрізняються написанням;
г) слова, схожі за звучанням, але різні за значенням.
10. Оберіть рядок, у якому всі слова мають грецьке походження:
а) психолог, бібліографія, флегматик, філософія;
б) баскетбол, фабула, павільйон, тет-а-тет;
в) рейтинг, флірт, фаворит, хорей;
г) географія, іміджмейкер, вульгарний, апельсин.
11. Оберіть рядок, у якому всі слова є історизмами:
а) посол, запаска, король, капусняк;
б) повіт, хорунжий, кожум’яка, непман;
в) каламар, перст, небеса, графство;
г) піїт, режисер, шляхетний, пан.
12. Оберіть синонім до фразеологізму волос у волос :
а) потрапити у ціль;
б) попасти у масть;
в) як піску морського;
г) як дві краплі води.
13. Оберіть правильний варіант відповіді.
Синоніми — це слова:
а) які називають одне поняття, відрізняючись відтінками значень;
б) з протилежним значенням;
в) що мають однакове звучання й написання, але різне значення;
г) схожі за звучанням, але різні за значенням.