УКРАЇНСЬКА МОВА - Обов’язковий іспит ДПА і ЗНО 2018
Частина 5. КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ З ДПА (90-98 дні)
Контрольна робота № 1. ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ
I рівень
1. Усі слова рядка мають спільний перший звук
А п’єса, попіл, піаніст
Б зоря, зчитувач, звук
В іподром, ірис, їжа
Г крихта, кіт, курок
Д ясла, юрба, єдиноріг
2. Підкреслена буква позначає той самий звук у всіх словах рядка
А тендітний, присутність, айстри
Б країна, екзорцизм, комин
В потилиця, потужність, поранення
Г важливий, діжка, бажання
Д система, енергія, оселя
3. Однакова кількість звуків та букв у всіх словах рядка
А тітчин, ясень, витяг
Б граєшся, етюд, зіяння
В щезання, сяйво, піччю
Г японський, зшерхнути, талія
Д сиджу, тьохкає, в’язальник
II рівень
Завдання 4—6 мають па меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть її в таблицю.
4.
Усі приголосні в слові |
Приклади |
1 глухі |
А кількість, біль, зілля |
2 м’які (пом’якшені) |
Б фуете, пишка, сікач |
3 дзвінкі |
В писанка, решта, журба |
4 тверді |
Г нагода, зумер, обід |
Д зигзиця, зоря, лазня |
5.
Фонетичні явища |
Приклади |
1 уподібнення за дзвінкістю/глухістю 2 уподібнення за м’якістю 3 повне уподібнення (за способом і місцем творення) 4 спрощення приголосних у вимові |
А колодка |
Б нокдаун |
|
В пластівці |
|
Г шістсот |
|
Д зжовклий |
6.
Наголос падає |
Приклади |
1 па перший склад |
А промовчати |
2 на другий склад |
Б нарівні |
3 па третій склад |
В подаючи |
4 вільний |
Г декотрий Д майновий |
ІІІ рівень
7. Слова, затранскрибовані в реченнях, запишіть літерами.
1) Не радий хрін [теиртус'ц'і]_______________.
2) [лиесиц':і] _______________ заєць милий, а вона йому — ні.
3) Його і в [лоз'ц'і] _______________ не спіймаєш.
4) Лінивий на [подус'ц'і] _______________ все життя проведе.
8. Запишіть фонетичні транскрипції поданих слів у три стовпчики:
1) з уподібненням приголосних за м’якістю
_______________________________
_______________________________
_______________________________
2) з уподібненням приголосних за глухістю/дзвінкістю
_______________________________
_______________________________
_______________________________
3) з уподібненням приголосних за способом і місцем творення
_______________________________
_______________________________
_______________________________
Убираєшся, екзотика, притча, слов’янський, бастіон, футболка, безліч, готується, легковажний
9. Серед поданих слів знайдіть ті, у яких не відбувається уподібнення приголосних звуків, і викресліть їх.
Самотній, обшук, почуття, дійсність, прокинешся, солодкий, скінчити, костюм, легковажний, заміжжя, витвір, азербайджанський, сільський
IV рівень
10. Виконайте фонетичний розбір слова.
Присутність — _______________________________ (запишіть слово, поділивши його на склади, укажіть їхню кількість; поставте наголос).
Упишіть букви, звуки й характеристику кожного зі звуків цього слова (пригол./гол., для пригол. — дзв./глух. тв./м’як., подовж.; для гол. — нагол./ненагол.).
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
___ [ ] ____, _____
_______________________________ (укажіть кількість букв, кількість звуків)
11. Наведіть приклади слів, щоб та сама буква позначала різні звуки:
Т: ________ [_______] — ________ [_______]
Я: ________ [_______] — ________ [_______]
С: ________ [_______] — ________ [_______]
И: ________ [_______] — ________ [_______]
12. Запишіть п’ять слів, що починалися б з одного звука, позначеного різними буквами. Затранскрибуйте ці слова.
1) _____________ [_____________]
2) _____________ [_____________]
3) _____________ [_____________]
4) _____________ [_____________]
5) _____________ [_____________]