УКРАЇНСЬКА МОВА - Обов’язковий іспит ДПА і ЗНО 2018
Частина 5. КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ З ДПА (90-98 дні)
Контрольна робота № 2. ЛЕКСИКА. ФРАЗЕОЛОГІЯ
І рівень
1. Виділене слово вжите в прямому значенні в реченні
А Як же кортіло йому ухопити свого синього птаха!
Б Він не хотів помирати й з усієї сили хапався за життя.
В Мишко пробирався лісовими хащами, і дерева хапалися за його волосся і плечі.
Г Ірина міцно вхопилася за цю пропозицію.
Д Хлопець хапається за перекладину й вправно підтягується.
2. Фразеологізми є антонімами в рядку
А стати на ноги — сісти в калюжу
Б рвати кайдани — висунути шию з ярма
В сидіти на шиї — спасти на думку
Г чесати язика — ні пари з вуст
Д відводити зір — відкривати очі
3. Авторський неологізм є в реченні:
А Золотими литаврами сонце б’є в сині глибини свічад.
Б Не дивися так привітно — яблуневоцвітно.
В Жовтогарячий ранок зустрів чубатих січовиків.
Г Кошлатий вітер-голодранець в полях розхристує туман.
Д Уже листопад підкрався з-за дубів.
II рівень
Завдання 4—6 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть її в таблицю.
4.
Види омонімів |
Приклади |
1 лексичні |
А юний адресат — невідомий адресант |
2 граматичні (омоформи) |
Б дорога річ — асфальтована дорога |
3 фонетичні (омофони) |
В витяг шию — добре шию |
4 омографи |
Г слід кувати — слідкувати Д наголошений склад — склад харчів |
5.
Фразеологізм |
Значення |
1 говорити різними мовами |
А прийти до свого пристанища |
2 зробити з лемеша швайку |
Б приховувати справжню сутність |
3 носити личину |
В отримати мізерні результати |
4 кинути якір |
Г не досягати взаємного розуміння Д бути спритним |
6.
Лексичні групи |
Приклади |
1 загальновживані слова |
А колесо, майдан, верба |
2 професійні слова, терміни |
Б хопта, кошуля, бараболя |
3 діалектизми |
В тать, ректи, ратище |
4 застарілі слова |
Г флопі-диск, блокбастер, файл Д асиміляція, дидактика, зяб |
ІІІ рівень
7. Випишіть однозначні слова
Кордон, перешкода, каїібрі, прозорість, зірка, ланцюг, місяцехід, відбиток, дім, словосполучення, дельфінарій, обрій, прохолода, поєднання, офтальмолог, зліт.
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
8. Виправте лексичні помилки в реченнях.
1. Я зачаровуюсь вивченням історії Древньої Греції. —
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
2. Зграя хлопців шалено носилась по майданчику. —
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
3. Усі учні отримали побічні завдання. —
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
4. Ця зубна паста обороняє ваші зуби від карієсу. —
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
9. Виділені в реченнях слова замініть фразеологічними зворотами.
1. У школі мені досить часто доводилось червоніти біля дошки. —
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
2. Ми знайомі дуже давно. —
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
3. Я буду ще довго жити. —.
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
IV рівень
10. Складіть речення зі словами:
1) органний _______________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
2) організований _______________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
3) організаційний _______________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
4) організаторський _______________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
5) органічний _______________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
11. Складіть два речення з висловами тягти на буксирі й узяти на буксир. У дужках поясніть значення того з них, який є фразеологізмом.
1) ______________________________________________________________
2) ______________________________________________________________
12. Наведіть приклад багатозначного слова. Складіть 4 речення, використавши це слово в прямому й переносних значеннях.
1) ______________________________________________________________
2) ______________________________________________________________
3) ______________________________________________________________
4) ______________________________________________________________