УКРАЇНСЬКА МОВА - Обов’язковий іспит ДПА і ЗНО 2018
Частина 5. КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ З ДПА (90-98 дні)
Контрольна робота № 13. БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ
І рівень
1. Складне речення, у якому прості речення об’єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи сполучних слів, називається:
А складносурядним
Б складнопідрядним
В безсполучниковим
Г із різними видами зв’язку
2. Укажіть безсполучникове складне речення, між чашинами якого на місці (?) ставиться двокрапка:
А Не спіши язиком (?) квапся ділом.
Б Опеньки з’явились (?) літо скінчилось.
В Не кидай іскри в попіл (?) і сама згорить, і село спалить.
Г Здобудеш освіту (?) побачиш більше світу.
3. Укажіть складне речення, у якому наявні сполучниковий і безсполучниковий зв’язок:
А Чи вдарить смерть у серце співом, чи упаду в безодню я.
Б Кохання, вірність — істини одвічні, створили їх іще до нас, давно.
В Хай співає сирена, вона перед нами в боргах.
Г Раптом поїзд зупинився, всі пасажири кинулись до вікон з одного боку, наче хтось зразу перехилив вагон у той бік.
II рівень
Завдання 4—6 мають на мсті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть її в таблицю.
4.
Схема речення з різними видами зв’язку 1 [...], (...): [...],(...). 2 (...) і (...), [...]: [...] і [...]. 3 [...]: [...], і [...]. 4 (...), [...]: [...], і [...], (...). |
Приклади А Якось химерно запахли абрикоси: запах був ніжний, і нагадував він старий Прованс і старомодні кабріолети. Б Море дедалі втрачало спокій: чайки знімались з одиноких берегових скель, припадаючи грудьми до хвилі, і плакали над морем. В Коли ми підійшли до лісу, то побачили: берези та вербиці наче закружили в осіннім вальсі, і вітер немов хапав їх за руки, щоб не дати зупинитися. Г Бачу здалека хвилю, що іскристо грає у синьому морі, і розумію: ще декілька днів доведеться чекати штилю, якого не було вже два тижні. Д Коли почую твій співучий голос і легкий сміх навколо забринить, мені здається: серед поля колос гойдається і пташка десь дзвенить. |
5.
Вид речення 1 складносурядне 2 складнопідрядне 3 безсполучникове 4 із різними видами зв’язку |
Приклади А Я поклала листи на коліна я стривожені вірші пишу. Б Дружба має різні прояви, але закон у неї один — вірність. В І раптом зі мною щось сталося: я й досі пам’ятаю той дивний момент, коли все ніби освітилося короткими спалахом і ніби завмерло. І Вранці, хоча й визирнуло сонце, не потеплішаю. Д Сніг, блискучий та легкий, здається, падає на серце прямо. |
6.
Розділовий знак |
Речення |
1 кома |
А Закурилася земля, задиміла (?) пішов дощ, дрібний та тихий, мов крізь сито засіяв. Б Роса парує синювато (?) іду травою навмання. В Край берега, у затишку, прив’язані човни (?) і три верби схилилися, мов журяться вони. Г Троянда більше не розквітне (?) її спалило сонце непривітне. Д Настане година (?) розквітне калина. |
2 крапка з комою |
|
3 тире |
|
4 двокрапка |
ІII рівень
Прочитайте текст. Виконайте завдання 7—9 після нього.
(1) Я не раз ставив собі запитання Хто є людина яка винаходить зброю герой чи злочинець? (2) Існує думка не було б ворогів не треба було б зброї. (3) А може якби було б менше зброї то було б менше ворогів? (4) Коли вісімдесятирічного зброяра Калашникова нагороджували Зіркою Героя я думав Невже його не мучить сумління за мільйони убієнних його смертоносним винаходом? (5) Лише та зброя не є прокляттям яка захищає правду і свободу. (6) Як навчитися не відповідати злом за зло і насильством за насильство? (7) Хай же найбільшою зброєю людства у боротьбі зі злом буде любов.
7. Розставте в тексті розділові знаки.
8. Укажіть речення з прямою мовою.
9. Підкресліть граматичні основи складних речень.
IV рівень
10. Перетворіть сполучникові складні речення на безсполучникові:
1) Тепер я знаю, що ти мій найкращий друг. —
______________________________________________________________
______________________________________________________________
2) Коли зазнаєш поразки, то станеш мудрішим. —
______________________________________________________________
______________________________________________________________
3) Метушня слабким притаманна, а безголосим властивий галас. —
______________________________________________________________
______________________________________________________________
11. Складіть речення за схемою:
(Коли ...), [то ...]: [...], але [...], (бо ...).
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
12. Напишіть твір-мініатюру на вільну тему, використовуючи речення з прямою й непрямою мовами.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________