УКРАЇНСЬКА МОВА - Обов’язковий іспит ДПА і ЗНО 2018
Частина 5. КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ З ДПА (90-98 дні)
Контрольна робота № 14. СТИЛІСТИКА. РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ
І рівень
1. Офіційно-діловий стиль реалізується в текстах:
А статей, ораторських виступів
Б законів, наказів, угод
В рефератів, дисертацій, монографій
Г романів, оповідань, повістей
Д проповідей, молитов, повчань
2. Висловлення «Думаю, що тільки той, хто пережив співчуття, уміє співчувати» може бути в тексті:
А вступом
Б темою
В тезою
Г аргументом
Д висновком
3. Речення «Наявність центрів землетрусу в Криму зумовлено рухом літосферних плит» є прикладом стилю:
А офіційно-ділового
Б наукового
В публіцистичного
Г художнього
Д розмовного
II рівень
Завдання 1—6 мають на мсті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть її в таблицю.
4.
Структурні елементи твору-роздуму |
Вставні слова, що слугують для оформлення структури твору-роздуму |
1 теза |
А отже |
2 аргументи |
Б по-перше, по-друге |
3 приклади |
В на щастя |
4 висновок |
Г наприклад |
Д на мою думку |
5.
Стилі мовлення |
Ознаки стилю |
1 публіцистичний |
А абстрактність, логічність, об’єктивність викладу, інформативна насиченість, відсутність образності Б стандартизованість, логічність, однозначність, відсутність емоційності В логічність, точність, образність, експресивність, емоційність Г спонтанність, непідготовленість, образність, емоційність, експресивність Д образність, багатозначність, метафоричність, авторська індивідуальність |
2 художній |
|
3 науковий 4 офіційно-діловий |
6.
Різновиди твору-опису 1 портрет 2 пейзаж 3 інтер’єр 4 міський пейзаж |
Приклади А Мої товариші сидять за широким столом, що з чорного дерева. Канделябр на дві свічі тускло горить. Світлу несила досягти навіть чверті кабінету. У височині манячить жирандоля (люстра) (М. Хвильовий). Б Ішов парубок. Чорний шовковий пух тільки що висипався на верхній губі і на мов стесаній борідці де-где поп’ялось тонке волоссячко. Ніс невеличкий, тонкий, трохи загострений; темні карі очі — теж гострі, лице довгообразе — козаче. В Була темна осіння ніч. Густа мряка чорним запиналом єднала з небом спалену сонцем полонину. У долині, на виднокрузі, срібло щось широкою смугою і розпливалось у пітьмі. То був Дунай (М. Коцюбинський). Г Неохоче розплющує очі. Витяга спершу одну лапу, потім другу, вигинається в спині, позіха, розкриваючи невеликого червоного рота (А. Дімаров). Д Усе було в густому молочному тумані. Будинки громадилися один на одному, випиналися височезні шпилі, велетенські полотнини закривали простори неба (О. Іваненко). |
ІІІ рівень
Ознайомтеся з деформованим текстом (за В. Земляком). Викопайте завдання 7—9 до нього.
(____) Не можу придумати назву цьому дневі, не знаю, де умістити його, бо всі дні тижня вже названі і всі місця заповнені. Але я добре знаю, як багато міг би зробити, кети б став його володарем. (____) Час летить, як чарівний кінь: переді мною його чорна розвіяна грива, і я ледве утримуюсь на ньому. Почуваю, що для нормальної їзди на цьому коні мені не вистачає одного дня. (____) Так нехай же не вистачає його і для найфатальнішого — я ладен усе життя мчати за ним на чарівному коні, тільки б не пасти безодню супокою і неробства, тільки б не спіткнувся мій шалений, несамовитий кінь. (____) Я працюю. Не надто кваплячись, але і без лінощів. Я працюю цілими днями, і дивне-диво: який короткий тиждень! Я ніколи не встигаю здійснити до кінця задумане. (____) Іноді здається, що я вже близький до мети, що я віднайду день, якого мені не вистачає. Але все це лише самозаспокоєння. Ніякими зусиллями мені не вдається стати володарем цього дня, здобути його, він вислизає.
7. Пронумеруйте частини в такій послідовності, щоб текст було відтворено.
8. Дайте тексту назву:
______________________________________________________________
9. Визначте синтаксичну фігуру, використану у виділеному абзаці:_____________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
IV рівень
10. Складіть різні за стилем міні-тексти на тему народної пісні й запишіть їх:
1) офіційно-діловий стиль:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
2) науковий:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
3) художній або публіцистичний (обраний стиль підкресліть):
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________